شنبه 15 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

روستای نویس قم

روستای نویس قم

روستای نویس قم


نویسنده: مرضیه سعادت
25 بهمن 1399



قم یکی از شهرستان‌های محبوب ایران که بیشترین شهرت خود را مدیون حرم حضرت معصومه (س) است و هر ساله جمع کثیری از مسافران را به سمت خود می‌کشاند. اما قم در کنار امکان مذهبی جذاب و متعدد خود، دارای موقعیت‌ها جغرافیای بسیار خوبی بوده که سبب پیدایش جاذبه‌های طبیعی و دیدنی متنوعی گشته است. بنابراین اگر این بار گذرتان به شهر قم افتاد، به روستاهای زیبای اطراف آن که محیط‌های دنج و دلپذیری برای طبیعت گردی دارد، سری بزنید و خود را به یک گشت و گذار در دل طبیعت مهمان کنید.

روستا نویس 1

معرفی نویس

روستای نویس یکی از روستاهای تاریخی قم بوده که در فاصله 88 کیلومتری از شهر قم و 55 کیلومتری از شهر ساوه می‌باشد. نویس به سبب آب و خاک مرغوب حاصلخیز، امنیت و اقلیم مناسب در همسایگی روستاهایی نظیر قاهان، کاسوا، ونان و مهرزمین شکل گرفت. این روستا در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا دارای آب و هوای کوهستانی بوده و همچنین وجود سه رودخانه پر آب در این روستا، تابستان‌هایی خنک تر از شهر قم را برای اهالی این روستا رقم می‌زند.

برای رسیدن به روستا زیبا نویس کافیست راهی جاده سلفچگان به ساوه شوید و پس از طی 40 کیلومتر از سلفچگان یک فرعی در سمت چپ جاده قرار داشته که اگر قدم در این مسیر بگذارید پس از پیمودن حدودا 23 کیلومتر مسیر آسفالته و بعد از روستا آغلک و قاهان، به روستا نویس خواهید رسید.

روستا نویس 2

این روستا از مجموع سه محله با نام‌های «مل لور» یا همان محله بالا، «پاچنار» یا همان پشت ده و «رودبار» یا همان محله پایین، تشکیل شده است.
در ابتدای روستا، جاده به دو قسمت تقسیم می‌شود که یکی از مسیرها شما را به قتلگاه یا همان گلزار شهدا برده و جاده دیگر، راهیست به دل روستا. در بدو ورود به روستا، آرامگاه «بی‌بی شریفه خاتون» در مقابل دیدگانتان نقش می‌بندد که در قسمت پایینی این مزار شریف، گورستان روستاییان قرار داشته و نهر آبی در آنجا روان است. به گفته محلی‌ها این آرامگاه، مرقد دختر امام موسی بن جعفر (ع) و خواهر امام رضا (ع) است و همچنین روستاییان مراسم سنتی، اعیاد و جشن سال نو را در این بارگاه برگزار می‌کنند و تعزیه روز عاشورا را نیز در قتلگاه برپا می‌نمایند.

آتشکده روستا نویس

از مهم‌ترین آثار تاریخی این روستا می‌توان از آتشکده باستانی نام برد که بازمانده از دوره ساسانیان بوده و این آتشکده که به «چهار طاقی» معروف بوده در دشتی به نام برزه قرار گرفته و چهار ستون و سقف آن از سنگ و گل ساخته شده است.
از دیگر مکان‌های تاریخی و دیدنی این روستا نیز می‌توان به حمام نویس، حسینیه، سنگ اسب و... اشاره کرد.

مذهب اهالی نویس

مذهب مردم روستای نویس شیعه اثنا عشری است و از نظر فرهنگ مذهبی شبیه به مردم قم می‌باشند. همچنین نویس مهد پرورش بزرگان مذهبی همچون مرحوم آیت الله نویسی و مرحوم آیت الله شیخ حسن رجبی نویسی بوده است.

شب در روستا نویس

شغل و محصولات

مردم نویس اگر کارگر و دامدار نباشند از راه کشاورزی امرار معاش می‌کنند و یا در معدن سنگ مرمر که در جنوب غرب روستا قرار دارد، مشغول به کار هستند. البته ناگفته نماند قریب به 50 سال است صنعت قالیبافی نیز توسط یک خانم قمی وارد این روستا شده و اغلب منبع درآمدی برای جوانان می‌باشد.
این روستا دارای سه رودخانه به نام‌های دران، دوریه و خامه بوده و همچنین 15 رشته قنات دارد که غالبا آب مختص کشاورزی از این قنوات و رودخانه‌ها تامین می‌شود.

رودخانه روستا نویس

صنعت گذشته نسبتا دور روستای نویس عبارت بود از تخت کشی، گیوه چینی، چرخ سازی، ارس دوزی، واریسه سازی، ریسه بافی، نخ تابی، مسگری، حلب سازی و... که هم اکنون به فراموشی سپرده شده است.
بیشتر محصولات نویس گردو، توت، بادام، زردآلو، گیلاس، انگور، آلبالو، فندق و... می‌باشد و همچنین در دشت‌های آن گندم، جو، سیب زمینی، لوبیا، شبدر و... کشت می‌شود.


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی قم

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران


رزاملک محمدی 15 فروردین 1403
بله دارد ومیتوانید از میتوانید از مدرسه وهتل های قاهان هم استفاده کنید

رزا ملک محمدی 15 فروردین 1403
مانویسی هستیم ولی در حال حاضر در تهران زندگی میکنیم شهید حسین ملک محمدی فامیل ماهست

فهیمه میرزاخلیلی 04 بهمن 1401
ضمن تشکر از معرفی نویس لطفا منبع نوشتاری اتون که پدر بنده جناب محقق گرانقدر و استاد فرهیخته اقای غلامعلی میرزاخلیلی هستند و این مطالب کپی برداری از نوشته های ایشان می‌باشد را ذکر نمایید

محمدرضا پورفرزی 27 تیر 1401
با سلام و خسته نباشید. برای اقامت خانوادگی در روستای نویس برای یک یا دو شب محلی برای اسکان وجود دارد مثلاً (مدرسه و...)

پربازدید ترین مطالب

تگ